יום שישי, 10 בספטמבר 2010

בית המקדש השלישי במצרים

על בית המקדש השלישי במצרים

היסטוריה היא מה שבני אדם בוחרים לזכור. כל דור עושה את הבחירות שלו מבלי ליידע את הדורות הבאים על מניעיו. לכן כל היסטוריה היא מבחר סלקטיבי של עובדות פלוס כל מיני תוספות.
כדוגמה מובהקת לטיזה הזאת אפשר להביא את סיפור תולדות היהודים במצרים. אין אתר אינטרנט מסודר בנושא כזה. ואם יש ספרים ומאמרים על יהודי מצרים הם מתחילים מאות בשנים אחרי שיהודים התישבו שם לראשונה. אפילו לא בטוח שכל יהודי עזב את מצרים עם יציאת מצרים המונהגת ע"י משה. כמובן מי שנשאר לא היה יהודי בן דת משה, אלא שריד של שבטים שמיים טרום ישראליים שהתמזגו עם האוכלוסיה המקומית.
ידוע בבטחון שבעת משברים ממלכתיים בממלכת יהודה וממלכת ישראל יהודים הגיעו למצרים התחתית במספרים גדולים. יותר מאוחר יהודים, ששמם כלוחמים טובים נישא לפיהם, גוייסו כשכירי חרב. אחד המרכזים של חיל מצב יהודי במאה החמישית לפני הספירה נתגלה באי יבו (ELEPHANTINE ) שבנהר יאור בגבול בין מצרים לנוביה של אז – סודן של היום. ממול על היבשה שכן חיל מצב ארמאי. על חיל המצב באי יבו נמצאו עדויות רבות בפפירוסים וקרמיקות. העלתה גם טענה שנבנה שם בית מקדש כהעתק בית המקדש בירושלים. שרידיו לא נמצאו.
לעומת זאות נמצאו במצרים התחתית בקרבת העיר ליאונטופוליס שרידי בית מקדש יהודי שהיה העתק נכון של בית המקדש בירושלים. ליאונטופוליס היא העיר שמכונה בספר ירמיהו תחפנחס (ירמיהו מג ז) בית המקדש הזה נבנה ב230 לה"ס ע"י חוניו , בנו השני, שנרדף ע"י הבכור שמעי שניהם בניו של שמעון הצדיק. בבית המקדש הזה כיהנו בני צדוק הכוהן אשר הוגלה מירושלים.
כאשר ווספסיאנוס המצביא ויותר מאוחר קיסר רומי החריב את בית המקדש בירושלים בשנת 70 אה"ס , חלק מן הסיקרים ברחו לליאונטופוליס. הקיסר הרומאי שחשש מהתחדשות המרד היהודי העקשני הורה למושל מצרים להרוס את בית המקדש בשנת 73.
גם יתר שרידי המרד נגד בבל ברחו למצרים אחרי הריגת גדליהו, ששימש מושל מטעם בבל. (מלכים ב כה כו).
מי שהיום מצדד בבנין בית המקדש השלישי בירושלים מתעלם מכך שגם היה בית מקדש שלישי ושהוא נהרס כמו השנים לפניו. למה אנחנו, היהודים מתעלמים מפרק זה, הלא מבוטל בהיסטוריה שלנו לא מובן לי. מאז ומתמיד היה קשר אמיץ בין יושבי כנען ומצרים. מצרים היה מקום מקלט החל מימי יוסף בן יעקב עד לימי הפריחה של אלכסנדריה. גם ישיעהו הנביא מדבר על חמש ערים יהודיות במצרים. (ישיעהו טז טז)
אחריכן בא הכיבוש המוסלמי והרס גם את אלכסנדריה כמרכז תרבות ואת האוכלוסיה היהודית בה.
יעקב לוי 10.9.2010

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה