יום ראשון, 5 בספטמבר 2010

להיות עם חופשי בארצו











על המחשבות


שיר עם שוייצרי משנת 1780



מחשבות הן חופשיות, מי ינחשן,

הן חולפות כמו צלליות בלילות

איש לא ידען, אף צייד יהרגן

עם אבק שריפה ועופרת

כי המחשבות הן חופשיות!



אני חושב כרצוני ומה יביא לי נחת

הכל בהשקט וכמו שצריך

חלומות ותאוות, איש לא ישלול ממני

וכך זה נשאר

כי המחשבות הן חופשיות.



יכלאוני במחשכים

זה הכל לשוא

מחשבותי יקרעו מחסומים

החומה תתבקע

כי המחשבות הן חופשיות.



לכן אגיד שלום לדאגות

לא אהיה מוטרד משטויות

תמיד הלב יכול לצחוק ולצון

אגב כך גם לחשוב

כי המחשבות הן חופשיות



אוהב אני יין

נערתי קודמת לכל

לבד איתה יקסם לי מכל

אינני בדד עם כוס יין ונערתי

כי המחשבות הן חופשיות!



, הופץ ע"י המשוררים הגרמניים ברטנו ופון ארמין. נכלל באוסף "קרן הפלא של הנער" והוכלל ע"י גוסטב מהלר ב1898 במחזור השירים שלו בשם זה.

שיר עממי הפך להימנון של ההתקוממות האזרחית בגרמניה ואוסטריה ב1848 .

הוא היה השיר של המחתרת הגרמנית "הוורד הלבן" שניסה להתנקש בהיטלר ב 1942 . בתו של אחד הכלואים -סופי שול - נגנה את השיר בחלילה מתחת קירות הכלא שבו נכלא אביה אחרי שכינה את היטלר "המגלב של אלוהים".



תירגם מגרמנית

יעקב לוי

25.1.2010










תגובה 1:

  1. אדון יעקב לוי הנכבד . תודה על השיר המיוחד הזה .
    אני מבקש להוסיף לתרגומך עיבוד קצת יותר חופשי , ולהציע את התרגום המשותף מטה :

    בברכה חמה
    אליעוז חפר .

    "להיות עם חופשי ...."
    שיר עם שוויצרי משנת 1780
    מחשבות הן חופשיות, מי ינחשן,
    הן חולפות כצלליות בלילות
    איש לא ידען, צייד לא יהרגן
    באבק שריפה ועופרת

    כי מחשבות הן חופשיות!

    אני חושב כרצוני מה יביא לי נחת
    בחופש בשקט , כפי שראוי לי
    חלומות ותאוות, איש לא ישלול ממני
    וכך זה נותר

    כי מחשבות הן חופשיות.


    גם אם יכלאוני במחשכים
    לשווא יהיה הדבר
    מחשבותי תשברנה מחסומים
    החומה תתבקע

    כי מחשבות הן חופשיות.

    כך אדע להפרד מדאגותי
    ולא אהיה מוטרד מזוטות
    לבי יכול תמיד לעלוז לשחוק
    ולא רק להרגיש גם לחשוב

    כי מחשבות הן חופשיות

    אוהב אני יין
    ואת נערתי אוהב מכל
    להתבודד עמה יקסם לי יותר מהכל
    אך אף שכוס שיכר בידי
    ונערתי עמי איני לבד

    כי מחשבותי הן חופשיות!

    השבמחק