יום שישי, 24 בדצמבר 2010

3 המרידות הגדולות

שלושת המרידות הגדולות


בין משה ובני ישראל היו חיכוכים לרוב. הם הקיפו את כל תחומי החיים. בעיות של קיום חומרי, חוסר מים ומזון נפתרו בעזרת האל.חלוקת הנחלאות עברה כמעט בהסכמה מלאה בין השבטים ובין משה ויהושע. אחרת היה המצב כאשר צצו בעיות פוליטיות ושלטוניות. אלה גרמו לקרעים עמוקים והם נעשו קטלניים כאשר אל תוך אלה השתרבו חלוקי דעות של אמונה. כאן מוצגים שלושה סיכסוכים כאלה שבהם נתבעו בני ישראל לקבל על עצמם את האמונה המוחלטת בתורת משה. מי שהתיצב בגלוי נגדו ונגד תורתו הימר על כך בחייו. היום המונח למצב כזה הוא מלחמת אחים.

פרשת עגל הזהב
משה עלה אל ההר היה לו שיח עם אלוהים אבל:
"בושש משה לרדת מן ההר ויקהל העם על אהרון".(שמות לב א). במשפט הזה אומר מפורשות שבהעדר משה העם מונהג ע"י אהרון. גם מקודם משה אמר, אל לכם בהעדרי אהרון ויהשוע יגנו עליכם. בהעדר משה האוטוריטה שלו מתמוטטת ואהרון, המנהיג הישיר נענה לדרישת העם ומצווה לאסוף זהב.
"ויתפרקו כל העם את ניזמי הזהב אשר באזניהם ויבאו לאהרון". (שם ד)
" וישכימו ממחרת ויעלו מעלות וגשו שלמים וישב כל העם לאכל ושתו ויקומו לצחק" (שם ו)

כלומר אהרון עמד בראש של פולחן עבודה זרה ,כנראה שלא היתה זרה ליוצאי מצרים. הוא יצק עגל זהב ,גם בנה מזבח וגם נתן חסותו לפלחן דיאוניסי של אוכל ושתה וצחק. הצחק הוא מושג אשר מתאר בלשון משופרת על הוללות מינית.
משה יורד מן ההר, לוחות הברית כתובות על אבן באצבע אלוהים בידיו. בראותו את המחזה הוא כועס ושובר את הלוחות. הוא שורף את הפסל וטוחן אותו עד דק.
"..ויזר על פני המים וישק את בני ישראל" (שם כ)

רש"י מפרש את המילה "ישק" כפעולה משפטית ומענישה.והוא מונה שלושה מיני מוות שבית הדין יכול להטיל, בין היתר בדיקת אשם במים, כפי שהיה נהוג עוד בימי הבינים. החף מפשע הצליח לשרוד והאשם טבע במים.
הפרשה הזו חושפת את המחלוקת בין משה ואהרון ופורץ ביניהם ויכוח שהדיו מהדהדים עד ימינו. הסופר הרוסי הדגול פ.דוסטוייבסקי כתב נובלה בשם "האינקוויזיטור הגדול" אשר בו הסופר מטפל בויכוח הזה. משה מתרעם, שאהרון נשמע לדרישות העם:
"...מה עשה לך העם הזה כי הבאת עליו חטאה גדולה" (שם כא) ותשובתו של אהרון היא:
"...אל יחר אף אדוני אתה ידעת את העם הזה כי ברע הוא" (שם כב).

זהו ויכוח תיאולוגי האם האדם הפשוט הוא רע ביסודו או אולי הוא טוב ביסודו, בזכות החסד האלוהי, לכל אחד מהנחות היסוד האלה יש השלכות מרחיקות לכת על מצוות החיים. אבל קל להטות את ההמון ולהפוך אותו לרע. וזה קורה גם בימינו. במקרה הזה שלפנינו, אהרון לא לוקח אחריות על הנעשה והוא מטיל את האשמה על ההעם:
"למי זהב ויתפרקו ויתנו לי ואשלכהו באש הויצא העגל הזה. (שם כד) משה, ללא התחשבות עם אהרון קורא את הקריאה:
"ויעמד בשער המחנה ויאמר מי ליהוה אלי ויאספו אליו כל בני לוי" (שם כז).
משה מניח לויכוח התיאולוגי-מוסרי וגם מניח את אהרון בצד וניגש אל המחנה.
מי ליהוה אלי!
המחלוקת שלא ניתן לגשר עליה בדיבורים הופכת למאבק של כח. משה נותן הוראה שכל מי שמתנכר ליהוה חייב מיתה.
"...שימו איש חרבו על ירכו עברו ושובו משער לשער במחנה והרגו איש את אחיו ואיש את רעהו ואיש את קרבו. ויפול מן העם ביום ההוא כשלשת אלפי איש" (שם כח-כט).

המרידה, הרצון לקיים פולחנים זרים, שבני ישראל הורגלו אליהם במצרים, דוכאה ביד רמה. (בממפיס במצרים נמצאו קברים עם 60 פגרי שוורים חנוטים, שכנראה שימשו פולחנים מקומיים, אולי דומים לפולחנים הידועים יותר מהתרבות המיקנאית בכרתים.)עלינו לזכור שבימים ההם סגידה לאל, שאיננו האל השליט נחשבת כמרידה במלכות.
וזו לא הפעם האחרונה שמשה נזקק לחרב לקיים את מרותו. 3000 הרוגים מעידים על מלחמת אחים אכזרית. למרות שיד הלוויים היתה על העליונה הם לא הפכו הקובעים במשכן. הם עברו תהליכי הטהרה לשמש במשכן, אבל עבודת הקודש נשארה נחלת משפחת אהרון בלבד. גם בשלבים מאוחרים יותר, גם בקיום עבודת קודש בבית מקדש הראשון, כל הכוהנים מתיחסים אל אהרון, אל אליעזר בנו ואל פנחס, נכדו של אהרון. עם תחילת עבודת הקודש באוהל המועד נהרגו באופו מעורר שאלות איתמר ואביהו, בני אהרון בגלל שימוש ב"אש זרה". הוכחה נוספת על הקשר האמיץ בין שלטון וכהונה בימים ההם.

פרשת קורח

המרד של קורח ואנשיו שוב מעמת את משה עם קרובי משפחתו. קורח הוא נכד של קהת, בן לוי ,אח לעמרם אבי משה. הוא אסף סביבו שמות ידועים, דותן ואבירם, בני אליאב בן שבט זבולון ואון בן פלת לשבט ראובן. לפי רש"י דותן ואליאב הם אלה שניסו להתנקש בחיי משה בזמן המו"מ עם פרעה, לפני יציאת מצרים. וסביבם התאספו עוד

"ואנשים בני ישראל חמישים ומאתים נשיאי עדה וקראי מועד אנשי שם". (במדברט"ז א-ב)
מהי טרוניתם?:
"ויקהלו על משה ועל אהרון ויאמרו אלהם רב לכם כי כל העדה כלם קדשים ובתוכם יהוה מדוע תתנשאו על קהל יהוה" (שם ג).
ופניו של משה נפלו (שם ד) הוא מעמיד את המורדים בסדרי השלטון לפני מבחן דתי-פולחני:
" לאמר בוקר וידע יהוה את אשר לו ואת הקדוש והקריב אליו ואת אשר יבחר בו יקריב אליו" ."זאת תעשו קחו לכם מחתות קורח וכל עדתו: תנו בהן אש ושימו עליהן קטורת לפני יהוה מחר והיה האיש אשר יבחר יהוה הוא הקדוש רב לכם בני לוי" (שם ו-ז')
ומשה מתיף להם מוסר:
"המעט מכם כי הבדיל אלוהי ישראל אתכם מעדת ישראל לעבד את עבודת משכן יהוה ולעמוד לפני העדה לשרתם:ויקרב אותך ואת כל אחיך בני לוי אתך ובקשתם גם את הכהונה" (שם ט-י')
מרד קורח הוא קודם מאבק על הכהונה והזכויות שמעמד זה מקנה. כנראה מאבק על יוקרה, על שלטון במסווה של שרות במשכן.
משה קורא אליו דותן ואבירם לחוד, והם מסרבים לבוא:
"לא נעלה".(שם יב ויג)
משה ואהרון מזמינים את כל אנשי קורח לאוהל המועד עם מחתותיהם הדלוקים ושם כנראה מתארע משהו דרמטי. קורח,דותן ואבירם מגורשים משטח אוהל המועד. זקני עדת ישראל מוזהרים להיבדל מעדת קורח פן יבולע גם להם.
המורדים מתיצבים לפני אוהליהם עם נשיהם וטפם והאדמה פתחה את פיה ובלעם.
משה אומר להגנתו:
" תדעו כי יהוה שלחני לעשות את כל המעשים האלה כי לא מלבי היא" (שם כ"ח')
"ואש יצאה מאת יהוה ותאכל את החמישים ומאתים איש מקריבי הקטורת". (שם ל"ה)
גם בזה המרידה לא דעכה , פורצת מגפה ובה נקטלים עוד 14000 איש עד אשד אהרון עוצר את המגפה. שוב אהרון הוא המתווך בין משה ובני ישראל.

פרשת המרגלים – אמונה ודרך
ביושבם במדבר פארן ובהתקרבם של בני ישראל לארץ המובטחת משה בוחר מכל אחד מן השבטים איש מתאים למסע ריגול:
"שלח לך אנשים ויתרו את ארץ כנען אשר אני נותן לבני ישראל איש אחד איש אחד למטה אבותיו תשלחו כל נשיא בהם. כולם אנשים ראשי בני ישראל המה" (במדבר יג א ג)
וקרא גם ליהושע בן נון והעמיד אותו בראש המשלחת:
"עלו זה מן הנגב ועליתם את ההר" (במדבר יג טז).
בבוחרי נציג מכל שבט משה לא הביא בחשבון שהם יעדיפו את האינטרסהשבטי על מילוי השליחות שהוא קיבל על עצמו, להביא את בני ישראל אל ארץ כנען כנגד כל הסיכויים. כעבור 40 יום הם חוזרים עמוסי כל טוב. אבל הדו"ח שבפיהם קשה, אמנם הארץ טובה וגם זבת חלב ודבש אבל:
"אפס, עז העם שיושב בארץ והערים בצורות וגדולות מאד וילידי ענק ראינו שם" (שם כ"ח)

על מנת להרתיע את העם להמשיך מספרים המרגלים שעדיין יש בארץ ענקים ובני נפילים,בני זיווג קדום של אלים עם בנות האדם.( בראשית ו א-ד ) לא מסופר מי הדובר של המשלחת, אבל כלב צועד קדימה וביחד עם יהושע הוא מנסה להטות את דעת השבטים לטובת יציאה לכיבוש כנען:
"ויהס את העם אל משה ואמר עלה נעלה וירשנו את הארץ כי יכול נוכל לה." (שם ל)
"האנשים אשר עלו עמו אמרו לא נוכל לעלות על העם כי חזק הוא ממנו". (שם ל"א)

האסיפה של כל אנשי השבטים היא אחד האירועים האחרונים של כל "אנשי כנסת ישראל" נקראים לקבל החלטה גורלית תוך הסכמה כללית. אבל הצעד נכשל. הפעם המחלוקת איננה בין משה והעם ,אלא בין משה ואהרון וחלק מן העם שחושש להמשיך את המסע. יהושע בן נון וכלב בן יפונה מצדדים בהמשך הדרך. והם מזהירים:
" אך ביהוה אל תמרדו " (שם יד ט)
רמז למה שקרה למורדים קודמים כאשר קריאת הקרב היתה:
"מי ליהוה אלי "

. יהושוע וכלב דורשים בעצה אחת עם משה להאמין ביהוה ולסמוך על כך שימלא את הבטחתו. ואלוהים מתערב ישירות ומאיים להמית את כל העדה הרעה הזו ולפזר את פגריהם במדבר.
"וימותו האנשים מוציאי דיבת הארץ רעה במגפה לפני יהוה" (שם ל"ז),
מסע ההפחדה שמאיים להשאיר את המורדים לגווע במדבר מצליח בסוף. כאשר המורדים מתחרטים ועלו אל ההר הקדוש משיב להם משה :
   "וישכמו בבוקר ויעלו אל ראש ההר לאמר הננו ועלינו אל המקום אשר אמר יהוה כי חטאנו." "ויאמר משה למה זה אתם עוברים את פי יהוה והוא לא יצלח. אל תעלו כי אין יהוה בקרבכם ולא תנגפו לפני אויביכם." (שם מ - מד) .
    כאן יש מרד גלוי בהנהגת משה. לאחר מכן משה עולה אל ההר בלווי ארון הברית . המורדים עולים אל ראש הר אלוהים אל התחום הקדוש ללא משה וכמובן ללא כלי הפולחן. המרד הזה מתחולל בתוך מצב קשה מנשוא. כי לפני מחנה בני ישראל התאספו בינתים גם עמלק גם עממים כנעניים זו היא מרידה לנוכח פני אויב. רק אחרי עלית משה עם ארון הברית אל ההר הקדוש מושג סדר במחנה. המגפה שקשורה עם חילול הקדש בהר נעצרת סוף סוף.
מתחולל קרב נוסף עם:
" עמלק והכנעני היושב בהר ההוא ויכום ויכתום עד חרמה" (שם מ"ה)
לא נאמר לנו כמה קרבנות נספו במגפה ולא נאמר במפורשות מי הם מנהיגי המרד ואיך הם מצאו את מותם. גם לא נרמז על מספר האבידות בקרב.

את סיפור פרשת נמרגלים צריך לקרא בנסיון להבין את דרכי החשיבה והתפיסה של בני אדם שחיו לפני 3200 שנה
סיפור המרגלים הוא כנראה סיפור מטהפורי, יותר מאשר פרשיות אחרות בתנ"ך. מוסר ההשכל הוא שיש לבטוח באלוהים והבטחותיו, גם אם לכאורה המציאות מצווה לנהג אחרת. המרגלים חזרו עם בשורה שהארץ זבת חלב ודבש, אבל ליושבים בה כרגע יש עדיפות צבאית ברורה. ואם זה לא מספיק, הרי בפועל חוסמים עמלק ועמי כנען את הדרך צפונה, מהמדבר אל הנגב.

אבל למרות הניצחון בני ישראל אינם ממשיכים צפונה, כפי שההגיון של הסיפור מחייב. בפועל בני ישראל נסוגים ומפלסים את דרכם, תמיד מול התנגדות עויינת, מזרחה אל ארץ מואב ואדום והכניסה לארץ מתבצעת מזרח, מעבר הירדן ולא מן הנגב.

בגלל האופי המטפורי של הסיפור מופיע זה אחר זה המספר 40 . מספר טיפולוגי שתמיד מציין אירועים מיתיים. הוא אינו מוסר משך זמן מדוייק. המרגלים חזרו אחרי מסע של 40 יום ומיד אחרי זה מצויין שבני ישראל יצטרכו ללכת במדבר 40 שנה על מנת שהדור החוטא, הדור ה"זונה",
   ימות במדבר. וּבְנֵיכֶם יִהְיוּ רֹעִים בַּמִּדְבָּר, אַרְבָּעִים שָׁנָה, וְנָשְׂאוּ, אֶת-זְנוּתֵיכֶם--עַד-תֹּם פִּגְרֵיכֶם, בַּמִּדְבָּר. (שם ל"ג)
ההתנגדות למשה מבוטאים היטב בפסוק:
  "אִם-לֹא זֹאת אֶעֱשֶׂה לְכָל-הָעֵדָה הָרָעָה הַזֹּאת, הַנּוֹעָדִים עָלָי; בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ, וְשָׁם יָמֻתוּ (במדבר יד לה) . (כלומר מתאספים בכוונה לפגוע בי) .

חלוקי דעות הן חלק של כל חברה. השאלות שניצבו לפני בני ישראל שוב ושוב היו שאלות מורכבות שהיו מוערבות בהן גם ענינים של אמונה, של מסורת ופולחנים, אבל גם מרכיבים של שלטון וכוח. כל המקרים שמוצגים בפרק הזה הם טרגיים וקשים מנשוא, כי המפסיד משלם בחייו. גם במקרה של המרגלים נפלו קרבנות רבים, מספרם לא ידוע.



יעקב לוי ת"א

דצמבר 2010


יום חמישי, 23 בדצמבר 2010

2 דקות על דמוקרטיה

2 דקות על דמוקרטיה






אתמול זימן לי המחשב שלי את המילה האנגלית : DEMOTE .

מה זה? אכן DEMOTION הוא ההפך מ PROMOTION . כלומר MOT פירושו לנוע או להניע.. מכאן שהמושג MOTION הוא התנועה ; סרט קלנוע הוא MOTIONPICTURE

PROMOTION הוא אכן קידום, קידום במקום עבודה או בדרגה צבאית.

DEMOTION הוא אכן תנועה לאחור, הורדה בדרגה. בתחום הסוציולוגיה DEMOTION היא תופעה חברתית לדחוק חלק מהאוכלוסיה אחורה במעמד ובזכויות.

המושג DEMOS “העם", נדבק בעת העתיקה לאותם האנשים שנמצאים אחורה וברמה חברתית נמוכה לעומת אנשים אחרים, שהם האריסטוקרטים.
מי הם אריסטוקרטים ? פשוט: KRATOS פירושו כוח או שלטון ARISTOS הם הטובים ביותר .אריסטרוקרטיה הוא שלטון הטובים ביותר. איך יודעים מיהו אריסטרוקרט? קל מאד , יש לא זקן יפה כיARISTATOS הוא אדם מזוקן. כנראה שלמיועדנו אריסטוטלס היה בעצמו בעל זקן יפה.
האם זה מובן מאליו ,כאין אקסיומה, שהדמוקרטיה היא צורת השלטון הטובה ביותר שקיימת ? לא ברור לחלוטין. כבר מימי הרומאים היה ידוע שאנשים ששייכים ל DEMOS מעדיפים סיפוק מיידי של צרכיהם, עוד יותר מאשר ה"טובים ביותר".הם מוותרים בקלות יחסית על זכויותיהם ולא ששים למלא את חובותיהם החברתיים והחוקיים. הם ראשית כל דורשים PANEM ET CIRCENSIS כלומר לחם ושעשועים. לכן הסכנה האורבת לדמוקרטיה הוא לא רק משלטון הרחוב אלא גם משלטון האספסוף. (אנשים שהם עוד דרגה חברתית נמוכה יותר.) מי שמכיר את נפילת האימפריה הרומאית האדירה, ידוע על מה מדובר.

כאשר בשלהי RENAISSANCE ניסו לברר באופן רציונלי איזה צורת שלטון היא הרצויה ביותר, החליטו הפילוסופים וחכמי צרפת של אז, שצורת השלטון הרצויה ביותר הוא שלטון של שליט נאור. (איפה לוקחים דבר כזה ?)
אבל למלך צרפת לאוי ה14. היתה תשובה. הוא הכריז על עצמו כמלך השמש. יש משהו נאור מזה ?

















ז'ורז' בנז'מין קלמנסו (1841 – 1929 )

ראש ממשלת צרפת בסוף המאה ה18 , ראש ממשלת צרפת בכל ימי מלחמת העולם הראשונה וחבר קרוב של הסופר ויקטור הוגו ושל הצייר קלוד מונה.



מתוך ספרו האחרון :דימוסטנס :

"פאסקאל, שחזה הכל מראש, הצביע לפנינו על העובדה, שגדולי העולם נעקרים מתוך עצמם על ידי הפעלת שלטון, כי זו לא מאפשרת להם הסתכלות עצמית, אולם הם נשארים אומללים ועלובים לאחר נפילתם, משום שאין עוד איש אשר ימנע אותם מחשוב על עצמם.
דמוקרטיה איננה דימגוגיה. אין פירושה של דמוקרטיה שוויון מתמיד ובלתי ניתן לשינוי של כל הפרטים. לוא היה כך, הרי היו קיימים רק שני פתרונות לבעית המדינה והממשלה : או אנרכיה פשוטה כמשמעה, או בחירתם של כל פקידי הממשל ע"י הגרלה. שיטה אחרונה זו היתה נהוגה באטונה. אולם יודעים אתם בדיוק כמוני , שלא היה זה אלא משחק לראווה. המושלים האמיתיים לא היו אותן הרשויות שנבחרו בעזרת הפור… לא , דימוקרטיה היא ביסודה אותו משטר שבו מושלים באנשים על ידי שכבות של עילית. מצאו את הדרך הטובה ביותר ליצירת עילית -- זו הבעיה היסודית של הדמוקרטיה. המשטר חייב להיות כזה , שניתן יהיה לשאב מכל שכבות האומה… הרחיבו את השכבות המשכילות של המעמדות העליונים; סננו אותם על ידי הרחבת השכבות המשכילות של המעמדות הנמוכים, כך שהמושלים יחזרו לנקודת המוצא שלהם, ויובילו בכיוון שהאומה בכללותה תהא מסוגלת לקבלו ולהוציאו לפועל… תהיה אשר תהיה צורת הממשל של המדינה – סופו תמיד שיכנס לתלמים של בירוקרטיה, אלא אם כן יעמדו בראשו אישים יוצא דופן. מה , למעשה חייב הגוף האדמיניסטרטיבי להיות ? מנגנון עצום להבטחת החירות. מנגנון , שיהיה בכוחו לאפשר לחירות להתפתח בהדרגה. להשיג צדק חברתי – מאחר וזו הנקודה אשר בה מתמזגים האינטרסים של כל האזרחים. "



יעקב לוי - בית שערים ‏2/3/00

יום שני, 13 בדצמבר 2010

10 מכות מצרים או מו"מ תחת לחץ




10 מכות מצרים או משא ומתן תחת לחץ



על מה היתה המהומה, אז, לפני 3300 שנה?



מה ביקש משה מפרעה?



"ואמרו אלוהי העברים נקרא עלינו נלכה דרך שלושת הימים במדבר ונזבחה ליהוה אלוהינו פן תפגענו בדבר או בחרב" (שמות ה ג')

הבקשה הראשונית היא הרשות לעלות לרגל להר אלוהים ותו לו. אילו פרעה היה נענה לבקשה הזו, קרוב לודאי שהיהטוריה האנושית היתה מקבלת תבנית שונה.

סיפור המו"מ בין משה ואהרון לא רק מגלה את כוחו העדיף של משה, אהרון ואלוהיהם החדש אלא מגלה לא מעט על הכוחות הפוליטיים שפעלו במצרים בעת ההיא. אם המקרא נאמן עלינו בכל דבריו, הרי העדויות ישנן בתוך הטקסט התנ"כי. הרי לא נפסול חלק מן הכתוב, כי הורגלנו לקרא את הטקסט התנ"כי אחרת.



1.) הכוחות הפועלים במצרים

אתחיל מן הסוף, כלומר מרגע שיציאת מצרים החלה:

"וַיָּקָם פַּרְעֹה לַיְלָה, הוּא וְכָל-עֲבָדָיו וְכָל-מִצְרַיִם, וַתְּהִי צְעָקָה גְדֹלָה, בְּמִצְרָיִם: כִּי-אֵין בַּיִת, אֲשֶׁר אֵין-שָׁם מֵת. וַיִּקְרָא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן לַיְלָה, וַיֹּאמֶר קוּמוּ צְּאוּ מִתּוֹךְ עַמִּי--גַּם-אַתֶּם, גַּם-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל; וּלְכוּ עִבְדוּ אֶת-יְהוָה, כְּדַבֶּרְכֶם. " (שמות יב ל-לא)

אלה הדברים שאומר פרעה אחר נחיתת מכת הבכורות. הביטוי " גם אתם וגם בני ישראל" חוזר בצורות שונות כמה פעמים במקרא.

מאחורי משה ואהרון עמדו כוחות פוליטיים והם נהנו מאהדה של חלק מן האוכלוסיה המצרית. הרי כאשר הקרע בין אנשי פרעה ובין האנשים שעומדים אחרי משה נעשה סופי אומר המקרא בפירוש:

"וַיִּתֵּן יְהוָה אֶת-חֵן הָעָם, בְּעֵינֵי מִצְרָיִם; גַּם הָאִישׁ מֹשֶׁה, גָּדוֹל מְאֹד בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּעֵינֵי עַבְדֵי-פַרְעֹה, וּבְעֵינֵי הָעָם. (שמות ה ג)

משה גם נהנה מתמיכה עממית בתוך מצרים וכאמור בפסוק ב :

וּבְנֵי-יִשְׂרָאֵל עָשׂוּ, כִּדְבַר מֹשֶׁה; וַיִּשְׁאֲלוּ, מִמִּצְרַיִם, כְּלֵי-כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב, וּשְׂמָלֹת. וַיהוָה נָתַן אֶת-חֵן הָעָם, בְּעֵינֵי מִצְרַיִם--וַיַּשְׁאִלוּם; וַיְנַצְּלוּ, אֶת-מִצְרָיִם. (שמות י"ב לה-לו) .

וגם:

"דַּבֶּר-נָא, בְּאָזְנֵי הָעָם; וְיִשְׁאֲלוּ אִישׁ מֵאֵת רֵעֵהוּ, וְאִשָּׁה מֵאֵת רְעוּתָהּ, כְּלֵי-כֶסֶף, וּכְלֵי זָהָב." (שמות ה ב)

כמו כן ידוע שעם בני ישראל יצאו ממצרים ערב רב.

וְגַם-עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם וְצֹאן וּבָקָר מִקְנֶה כָּבֵד מְאֹד (שמות יב לח)



סופרי התנ"ך מזלזלים באופן מופגן באנשים אלה ולא מקצים להם מקום במחנה ישראל ולא משתתפים אותם בחלוקת נחלאות. וכאשר מגיעים תחת הנהגתו של יהושע לערבות מואב, יהושע מצווה על מילת כל אלה שחצו את המדבר. היות וידוע שדור המדבר נידון שלא להגיע לארץ המובטחת, טכסי המילה בעצם יצרו ברית חדשה בין כל החוצים את המדבר, כולל כל אלה שלא היו בני ישראל המקוריים ובין בני ישראל עצמם. ה"ערב רב" נבלע באירגון השבטי החדש.









2.) הכוחות שפועלים במחנה הישראלי



"ויבואו שוטרי בני ישראל ויצעקו אל פרעה לאמר למה תעשה כה לעבדיך" (שמות ה ט"ו) פרעה בשלו :"נרפים אתם". (שמות ה ט"ז)

"ויראו שוטרי בני ישראל אותם ברע לאמור לא תגרעו מלבניכם דבר יום ביומו" (שם י"ט)

לבני ישראל המשועבדים היו שוטרים משלהם שהם שוב היו כפופים לשוטרים המצריים. שוטרי ישראל אלה לא סרו למרותו של משה. הם מלהתחילה התנגדו לפעולותיהם של משה ואהרון. כמו במצבים דומים בהיסטוריה היהודית הם חששו, בגלל החולשה של בני ישראל, שכל דרישה לשחרור יגרום רק להחמרת תנאיי החיים.

שוטרי ישראל, בין שהיו מבני ישראל ובין שהיו מצרים לא הזדהו עם עם העבדים.

"ויפגעו את משה ואת אהרון ניצבים לקראתם בצאתם מאת פרעה." "ויאמרו אלהם יראה יהוה עליכם וישפוט אשר הבאשתם את ריחנו בעיני פרעה ובעיני עבדיו לתת חרב בידם להרגנו." (שמות ה כ וכ"א)

במו"מ עם פרעה היו 3 צדדים. פרעה ועבדיו מצד אחד, משה ואהרון בשדם הצו האלוהי ובני ישראל שמיוצגים ע"י שוטריהם. הם לא רק מטיחים במשה ואהרון שהם מחמירים את מצבם באופן מוחשי. על מנת למנוע זאת הם מתנקשים בחיי משה ואהרון בצאתם מן הארמון

רש"י בהסבר לפסוקים אלה לא רק שלא מתכחש לעובדות אלא יודע לספר מי היו המתנקשים: "ניצים וניצבים - דותן ואבידם היו ." דותן ואבידן היו מראשי המתנגדים למשה גם אחרי יציאת מצרים. הם היו לויים ממשפחת קורח שלא השלימו עם חלוקת התפקידים במחנה הישראלי. כאשר הם התמרדו בגלוי משה נאלץ לתת הוראה להרוג אותם: "והאדמה פתחה את פיה ובלעתם (במדבר ט"ז כ"ד-ל"ה)



3.) משה חוזר אל שולחו

בלית ברירה משה חוזר אל אלוהים שולחו ומשטח את סבלות העם. ואלוהים מדבר עם משה על גורל בני ישראל בלשון "הם".

"וגם נקמתי את בריתי איתם לתת להם את ארץ כנען את מגוריהם אשר גרו בה." (שמות ו ד וה).

בני ישראל לא פנויים לתחינותיו של משה.

"וידבר משה כן אל בני ישראל ולא שמעו אל משה מקוצר רוח ועבודה קשה." (שמות ו ט)

משה מרגיש שאינו יכול לבצע את המוטל עליו:



(שמות ו יב)

תשובתו של אלוהים היא מאד מפתיעה :

" ויאמר יהוה אל משה ראה נתתיך אלוהים לפרעה ולאהרון אחיך יהיה נביאך." (שמות ז א)

אין ספק שסופרי התנ"ך ראו בשלב זה את משה כשליחו של אלוהים ואת אהרון כמשנה לו ומייצג את בני ישראל. אל משה מצטרף אחיו אהרון שהוא מוצג לאורך כל התנ"ך כחוליה מתווכת בין משה ובני ישראל.





4.) עשר מכות מצרים או מו"מ תחת לחץ



השלב הראשון- בקשה צנועה

מעתה ואליך משה הוא המוביל את כל המהלכים אבל אהרון מבצע את המגיה והניסים לפני פרעה.

"...ואמרת אל אהרון קח את מטך והשלך לפני פרעה יהי תנין." (שמות ז ט').

למרות שהתנין של אהרון גובר על אלה של חרטומי מצרים , פרעה לא משתכנע ואז משה מתערב ובהוראת אלוהים הוא לוקח את מטהו, זה שיכול לההפך לנחש ופוגש את פרעה כאשר זה ירד בבוקר אל היאור.

"לך אל פרעה בבוקר הנה יוצא המימה וניצבת לפניו על שפת היאור ומטה אשר נהפך לנחש תקח בידך. ואמרת אליו יהוה אלוהי העברים שלחני אליך לאמר שלח את עמי ויעבדני במדבר. (שמות ז ט"ו-ט"ז')

עדיין דרישתו של משה בשם אלוהים היא לאפשר יציאה למדבר ולעבד שם את אלוהי העברים. לאור סירובו השני של פרעה יצא אהרון ויטה את מטהו על מי היאור והם הופכים לדם. הדגה ביאור מתה ואין מים לשתיה. פרעה חוזר אל ארמונו ונותן הוראה לחפור בארות בשביל מי שתיה. לדידו של פרעה הבעיה נפתרה. "ויחפרו כל מצרים סביבות היאור מים לשתות...") (שמות ז כד)



השלב השני- פרעה ומשה מנסים להתפשר

עדיין הדרישה המקורית עומדת על כנה.

("...שלח את עמי ויעבדני.) (שמות ז כז)

ומשה שולח את אהרון עם מטהו והוא מציף את ארץ מצרים בצפרדעים. הפעם פרעה מראה סימני חולשה:

"העתירו אל יהוה ויסר את הצפרדעים ממני ומעמי ואשלחה את העם ויזבחו ליהוה") (שם ח ד') הפעם משה מתרכך קצת והוא מסכים חלקית לדרישתו של פרעה והוא מבקש מאלוהים להסיר את הצפרדעים מן היבשה אבל לא מן היאור.

"ויאמר משה לפרעה התפאר עלי ולמתי אעתיר לך ולעבדיך ולעמך להכרית הצרדעים ממך ומבתיך רק ביאור תשארנה. למען תדע כי אין כיהוה אלוהינו" (שמות ח ה-ו').



שלב שלישי- איום על השלמות הטריטוריאלית של מצרים

פרעה חוזר בו ואהרון יטה את מטהו והופך את אבק מצרים לכינים. ובמהרה מתנפל הערוב על כל ארץ מצרים מלבד על חבל ארץ גושן.

"ושמתי פדות בין עמי ובין עמך למחר יהיה האות הזה." (שמות ח יט)

משה מצליח להפריד בין ארץ גושן ובין מצרים גופא. אם אין אפשרות לצאת ממצרים ניתן מעתה לקיים פולחן ליהוה בארץ גושן. פרעה לא מתלהב מן ההפרדה הפולחנית הזאת והוא מציע הצעה נגדית :"

ויקרא פרעה אל משה ולאהרון ויאמר לכו זבחו לאלוהיכם בארץ". (שמות ח כא)

משה לא מקבל את הצעת פרעה:

"לא נכון לעשות כן כי תועבת מצרים נזבח ליהוה אלוהינו , הן נזבח את תועבת מצרים לעיניהם ולא יסקלונו" (שמות ח כב).

משה טוען שאי אפשר לערבב בין פולחנים וזבחים לאוהים נפרדים. העברים לא מוכנים להשתמש בפולחנם ב"תועבת מצרים"(שמות ח כב) אולי בהמות-קרבן שגודלו בידי מצרים? והמצרים שהם הרוב עלולים לסקל את בני ישראל כאשר יבצעו פולחן זר לעם המצרי על אדמת מצרים.(שמות ח כב)

ושוב הדרישה: "דרך שלושת ימים נלך במדבר וזבחנו ליהוה אלוהינו כאשר יאמר אלינו" (שמות ח כג)



שלב רביעי - פרעה מסכים אבל ....

הפעם פרעה נכנע:

"ויאמר פרעה אנוכי אשלח אותכם וזבחתם ליהוה אלוהיכם במדבר רק הרחק לא תרחיקו ללכת תעתירו בעדי. (שם כ"ד')

פרעה מסכים לדרישות משה אבל מבקש הבטחה שבגמר הפולחן בני ישראל יחזרו למצרים.

ברגע שהאיום מוסר פרעה חוזר לסורו ותגובתם של אלוהים משה היא להביא כליה על כל בעלי החיים של מצרים.

"הנה יד יהוה היה במקנהך אשר בשדה בסוסים בחמורים בגמלים בבקר ובצאן דבר כבד מאד. והפלה יהוה בין מקנה ישראל ומקנה מצרים ולא ימותו מכל לבני ישראל דבר." (שמות ט ג-ד)

המכה הבאה היא שחין- אבעבועות , שאינו מרכך את לבו של פרעה.

אלוהים נזעם והוא מאיים בהכחדתם של פרעה וכל מצרים:

"כי עתה שלחתי את ידי ויך אותך ואת עמך בדבר ותכחד מן הארץ" (שמות ט טו)

אלוהים/משה נרתע מצעד קיצוני והוא מביא על מצרים ברד:

"וירד עליהם ברד ומתו" (שם י"ט')

אבל לא רק ברד:

" ויהי ברד ואש מתלקחת בתוך הברד הכבד אשר לא היה כמוהו בכל ארץ מצרים מאז היתה לגוי" (שם כ"ד').

ושוב: " רק בארץ גושן אשר שם בני ישראל לא היה ברד." (שמות ט כו).

ארץ גושן הוא מחוז נפרד ממצרים.גם עבדי פרעה מפצירים במלכם:

"עד מתי יהיה זה לנו למוקש שלח את האנשים ויעבדו את יהוה אלוהיהם הטרם תדע שאבדה מצרים " (שמות יז)

פרעה מנסה עכשיו להרגיע את משה ולהכיר בעליונות יהוה על אלוהי מצרים, אבל בפועל לא מוכן לשחרר את בני ישראל. פרעה מודיע למשה ואהרון:

"חטאתי הפעם יהוה צדיק אני ועמי רשעים" (שמות ט כ"ד')

כאן יש תפנית מענינת במ"מ. הברד בא באביב. אמנם יבולים מוקדמים הושמדו אבל לא היבולים העיקריים שמניבים רק בסוף הקיץ. זו היתה לפרעה הזדמנות שוב לחזור לו מדבריו:

יָדַעְתִּי--כִּי טֶרֶם תִּירְאוּן, מִפְּנֵי יְהוָה אֱלֹהִים. לא וְהַפִּשְׁתָּה וְהַשְּׂעֹרָה, נֻכָּתָה: כִּי הַשְּׂעֹרָה אָבִיב, וְהַפִּשְׁתָּה גִּבְעֹל. וְהַחִטָּה וְהַכֻּסֶּמֶת, לֹא נֻכּוּ: כִּי אֲפִילֹת, הֵנָּה. וַיֵּצֵא מֹשֶׁה מֵעִם פַּרְעֹה, אֶת-הָעִיר, וַיִּפְרֹשׂ כַּפָּיו, אֶל-יְהוָה; וַיַּחְדְּלוּ הַקֹּלוֹת וְהַבָּרָד, וּמָטָר לֹא-נִתַּךְ אָרְצָה. וַיַּרְא פַּרְעֹה, כִּי-חָדַל הַמָּטָר וְהַבָּרָד וְהַקֹּלֹת--וַיֹּסֶף לַחֲטֹא; וַיַּכְבֵּד לִבּוֹ, הוּא וַעֲבָדָיו. וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה, וְלֹא שִׁלַּח אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל: כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה, בְּיַד-מֹשֶׁה. (שמות ט לא-לה)

הברד ,האש והקולות באו בעונת האביב. השעורה והפשתה ניזוקו אבל החיטה, הכוסמת והפשתה לא ניזוקו "כי אפילות הם". וזה הספיק לפרעה לבטל את כל הסכמותיו הקודמות.

הצעד הנגדי הבא של משה הוא הבאת הארבה על מצרים שיכלה כל מה שנשאר מהמכות הקודמות.

"וכיסה את עין הארץ ולא יכול לראות את הארץ" (שמות י ה).

לעבדי פרעה נמאס והם מפצירים באדונם:

"..עד מתי יהיה זה לנו למוקש שלח את האנשים ויעבדו את יהוה אלוהיהם, הטרם תדע שאבדה מצרים" (שמות י ז)



שלב חמישי- סוף סוף מו"מ תכליתי

פרעה שואל:

"...לכו ועבדו את אלוהיכם מי ומי ההולכים." (שמות י ח')

תשובתו של משה:

" בנערינו ובזקנינו נלך בבנינו ובנותינו בצאננו ובבקרנו כי חג יהוה לנו" (שם ט') לזה פרעה לא מסכים:

"לא כן לכו נא הגברים ועבדו את יהוה ואותה אתם מבקשים וידרש אותם מאת פני פרעה" (שם י"א) .

פרעה חוזר לנקודת ההתחלה ומסכים לשחרר את הגברים לעבודת יהוה אבל לא את כל יתר בני העם והעדרים שלהם. הוא איננו מוכן לוותר על העבדים שלו ודורש שילכו באשר ילכו אבל יחזרו.



שלב שישי - המשך המו"מ תוך האיומים ההדדיים

עכשיו שולח אלוהים ארבה על מצרים. עם רוח קדים באה הארבה וזה משמיד גם את הגידולי שדה האפילים. ואחרי הארבה פרעה התחנן שוב להסיר ממנו את המוות הזה (שמות י י"ז) וכצפוי משה נעתר ואלוהים הפך את רוח הקדים לרוח ים.

"וישא את הערבה ויתקעהו ימה סוף " (שמות י י"ט)

ועכשיו בא החושך על מצרים לשלושה ימים.

עתה יש לפרעה הצעת פשרה שבאה לקראת דרישותיו של משה:

"..לכו עבדו את יהוה רק צאנכם ובקרכם יוצג גם טפכם ילך עמכם. " (שמות י כ"ד)

משה משיב לו בלאו רבתי:

"...אתה תתן בידינו זבחים ועלות ועשינו לאיהוה אלוהינו. גם מקננו ילך עמנו ולא תשאר פרסה כי ממנו נקח לעבוד את יהוה אלוהינו ואנחנו לא נדע מה נעבוד את יהוה עד בואנו שם" (שם י כ"ה-כ"ו')

במילים אחרות :" אתה חייב לספק לנו בהמות לזבחים, כי איננו בטוחים שנגיע אל הר אלוהים עם כל העדרים שנצא איתם ממצרים.

פרעה מסרב. הוא רותח מזעם על דרישתו של משה ומזהירו :

"...לך מעלי השמר לך אל תסף לראות פני כי ביום ראתך פני תמות" (שמות י כח)

משה משיב בגאווה:

.. כן דברת לא אוסיף עודד ראות פניך". (שמות י כט)

אלוהים צריך להרגיע את משה הנסער:

" עוד נגע אחד אביא על מצרים ואחרי כן ישלח אתכם מזה כשלחו כלה גרש יגרש אתכם מזה". (שמות י"א א')

סופרי המקרא משבחים את משה על עמידתו בפני פרעה:

" וגם האיש משה גדול מאד בארץ מצרים בעיני עבדי פרעה ובעיני העם". (שמות יא ג)

בזה תם המשא ומתן ולא הושגה הסכמה בין משה ופרעה. השא ומתן נכשל.



השלב הסופי- מכת הבכורות

ובלית ברירה מתחיל פרק חדש לגמרי.מתחילים ההכנות ליציאת מצרים ללא הסכמת המצרים. מכת הבכורות היא המכה הסופית שמצרים לא מסוגלת לעמוד לפניה.

...כַּחֲצֹת הַלַּיְלָה, אֲנִי יוֹצֵא בְּתוֹךְ מִצְרָיִם. וּמֵת כָּל-בְּכוֹר, בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם--מִבְּכוֹר פַּרְעֹה הַיֹּשֵׁב עַל-כִּסְאוֹ, עַד בְּכוֹר הַשִּׁפְחָה אֲשֶׁר אַחַר הָרֵחָיִם; וְכֹל, בְּכוֹר בְּהֵמָה. וְהָיְתָה צְעָקָה גְדֹלָה, בְּכָל-אֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲשֶׁר כָּמֹהוּ לֹא נִהְיָתָה, וְכָמֹהוּ לֹא תֹסִף. (שצמות יא ד- ו)

ואימת אלוהים עומדת באויר.מה הוא יחולל בעתיד, שיהיה גרוע מקודמו?

המצרים מבולבלים:

"וירדו כל עבדיך אלה אלי וישתחוו לי (אומר משה לפרעה?) צא אתה וכל העם אשר ברגליך (אומר פרעה?) ואחרי כן אצא (אומר משה?) ויצא (כלומר משה) מעם פרעה בחרי אף." (שמות י"א ח)



וכתוצאה מכך משה נותן את ההוראות להכנת היציאה ממצרים. ראשית את הוראות הזבח האישי המשפחתי הראשון, שישאר האות לברית הנצחי בין אלוהים ועמו.





5.) הכוכב "רעה" והדם

בשמות פרק י' ישנה פיסקה מוזרה.

"וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, יְהִי כֵן יְהוָה עִמָּכֶם, כַּאֲשֶׁר אֲשַׁלַּח אֶתְכֶם, וְאֶת-טַפְּכֶם; רְאוּ, כִּי רָעָה נֶגֶד פְּנֵיכֶם."

( הדובר הפרעה עצמו.)

רש"י מפרש את "רעה" כשם של כוכב לפי מדרש אגדה, כוכב שמסמל עבור כולם מלחמה ודם. הכוכב עולה במדבר, כלומר במזרח. פרעה קיווה שכוכב זה יביא כליון על הגברים של בני ישראל. יכול להיות שהכוונה לRAA אל השמש המצרי? בתקופה זו לפני 3500 שנה עלתהה שמש בחודשי יולי-אוגוסט במזל אריה. מזל אריה היה המזל שבישר עוצמה,מלחמה ודם. כל הישויות הפוליטיות הקדומות לקחו לכן את האריה כסמל לעוצמתם. כוכב "אריה" הוא בין הבולטים בשמי הקיץ ונראה בימי קדם בבהירות פי כמה מהיום. האסטרולוגים פירשו מה שפירשו ויציאת ישראל למדבר נדחה.

אם יציאת מצרים היתה צריכה להיות באמצע השנה בהתאם לדבריו של פרעה או איצטגניו, כאשר השמש עלתה אז במזל אריה, יכול להיות שהמקרא וגם רש"י מוסרים נכון ש"רעה" היא השמש שעולה במזל אריה ומבשרת מלחמה ודם? הרי מקודם סופר לנו שהברד ירד על מצרים בין קציר השעורה וקציר החיטה. כנראה משה קיבל את אזהרתו של פרעה.

הפסוק חוזר בהרחבה בשמות ל"ב י"ב'.

"לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר, בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים, וּלְכַלֹּתָם, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה; שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ, וְהִנָּחֵם עַל-הָרָעָה לְעַמֶּךָ. זְכֹר לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ, אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לָהֶם בָּךְ, וַתְּדַבֵּר אֲלֵהֶם, אַרְבֶּה אֶת-זַרְעֲכֶם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמָיִם; וְכָל-הָאָרֶץ הַזֹּאת אֲשֶׁר אָמַרְתִּי, אֶתֵּן לְזַרְעֲכֶם, וְנָחֲלוּ, לְעֹלָם. וַיִּנָּחֶם, יְהוָה, עַל-הָרָעָה, אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לְעַמּוֹ. " (שמות לב יב-יד)

אבל רש"י קושר לחלק הזה של המאבק עוד ענין אחר .הכוכב "הרעה" קשור לדם, לשפיכת דמים. זהו מועד מיוחד להקרבת קרבן. אולי לא ניתן היה בימים הקדומים ביותר שלנו לקיים את טקס המילה אלא בקונסטלציה מיוחדת של גרמי השמים. בזמן מסע אי אפשר לצפות טוב בכוכבים והמילה נדחת. שני מאורעות מעידים על כך:

משה לא הספיק למול את בנו השני אלעזר לפני או תוך כדי המסע ממדין בחזרה למצרים. ציפורה מלה את בנה ביוזמתה באבן צור ואמרה את המישפט הסתום : "חתן דמים תהיה לי" (שמות ה כה)



יהושע נאלץ בסיום מסע המדבר, כעבור 40 שנהלצוות לימול את כל הצעירים שנולדו במשך המסע ולא נימולו. "ואת הבניהם הקים תחתם אותם מל יהושוע כי ערלים היו כי לא מלו אותם בדרך". ו "יאמר יהוה אל יהושע היום גלתי את חרפת מצרים מעליכם ויקרא את שם המקום גלגל עד היום הזה.) (יהושוע ה ז וט(

אולי יש כאן עדות על נוהג קדום לקשור את מילת הבן עם הופעת כוכב מסוים בשמים. זהו גם לא הפעם היחידה שבה המקרא מספר על קרבן הדם האנושי או השימוש בדם כזה לצרכים פולחניים. מילת הזכרים והקזת טיפת דם קשורה ללא ספק לפולחנים מלפני עשרות אלפי שנים, לרצות את האלים ע"י הדם. הדם הוא מזון האלים ,בה' הדיעה, של כל האלוהים הקדומים.

עד היום אכילת דם ע"י בני אנוש שווה ערך ל"אכילת הנפש" ואסורה מכל. בכל צורת שחיטה מושם הדגש על ניקוז מקסימלי של דם מן הבהמה או העוף. ביוון העתיקה האלים ניזונו מנקטר, במזרח הקדום האלים ניזונו מדם.

אין לי ספק שכאשר נכתבו או חוברו ספרי התורה לא היה שימוש בדם לצרכי הפולחן אלא בבית המקדש ורק בידי הכוהנים לפי כללים חמורים ומוקפדים. אבל עוד באותה התקופה היו מודעים למנהגים עתיקים, גם אם משמעותם לא היתה כבר נהירה לאיש או שהמינהגים העתיקים השתנו ברבות הדורות.





יום חמישי, 2 בדצמבר 2010

יוסף - ממציא השיטה הפוידאלית ?

   אני יוצא מתוך הנחה שמה שהמקרא מספר לנו מעוגן במציאות, גם אם המסגרת הסיפורית קבלה גוון אישי.כל האפוסים הקדומים מבליטים את הגיבורים ומעשיהם ורק בעקיפין אנחנו לומדים מהם על תנאי החיים בימים ההם. לאבותינו לא היו אמצעי יצוג מאבן, כמו לשליטי האימפריות העתיקות. הם לא פיתחו את היצוג הויזואלי אבל הם היו אלופים בשימוש באמצעי יצוג בסיפור ובכתב. כל המקרא מבוסס על כך שגם ה"סופרים" העתיקים מלשון לספר וגם הקהל חונך מאות בשנים לשמע ולהפנים.
הקריאה במקרא כה מרשימה, שהיא לא מעוררת בקורא של היום התחושה - "לא היה ולא נברא", להפך כמו שחז"ל כבר ידעו: "התורה מדברת בלשון בני אדם" . הקורא המצוי היה רוצה לדעת יותר פרטים ממה שהתורה מספקת. התחושה היא שלכל פסוק היתה משמעות בעיני אנשי הדור ההוא לפני 3000 שנה.

יוסף - שליט מצרים?הסיפור של יוסף והתמנותו לממלא מקומו של פרעה עשוי להיות הד, בלבוש אגדה אישית לאירועיים טראומתיים עבור המצרים ובני ישראל גם יחד.

בסיום השולשלת הXII נחלש השלטון המרכזי של מצרים ושבטים זרים, ממוצא כנעני פלשו למצרים וקבעו ב-1720 BC את בירתם בעיר אווריס בדלתה המזרחית. לא ידוע הרבה על שלטון ההיקסוס במצרים ועוד פחות ידוע על גורלם, כאשר מצרים התאחדה וגירשה אותם מתוכה. שלטונם ערך עד המאה 16 לפני הספירה. (היקסוס היה הכינוי המצרי עבור "שליטים מארצות ניכר" (קנוהל- "מעין באנו" דף 32 ) שלטונם לא היה יציב והם גם השתמשו בפרעונים כבובות.  מוצאם לא ברור, אולי כנעני או טרום כנעני. אולי הם שייכו לקטגוריה של שבטים שהמצרים קראו "חבירו או עפירו" כלומר שבטים נוודים. שבטים אלה היו אוייבי הציויליזציה המצרית כמו בכל מקום שבו שבטים נודדים נוטים לאיים על עמים חקלאים מיושבים.
 אולי אפשר לכנות את יוסף ל"ממציא השיטה הפאודלית". כי הוא, על פי המסופר במקרא, הפך את איכרי מצרים לצמיתים על האדמותיהם שמקודם היו רכושם הם.

הפירוש שיוסף נתן לחלומו של פרעה, על 7 הפרות השמנות ו7 הפרות הרזות , שימש עילא לשינויים שיטתיים ומרחקי לכת בכל שיטת הכלכלה של מצרים הקדומה. אין איש שיכול לאמת את הסיפור שמסופר על מעשיו של יוסף ואין גם אפשרות לקבוע באיזה שנים שליטי מצרים נעשו בעלי כל קרקעות המדינה, להוציא את אדמות הכוהנים המצרים. עלינו לתת "קרדיט" לסופרים הקדומים שהם עדיין ידעו מה קרה אז, גם למה הם הכתירו את יוסף כאחראי לכל התהליך, שניתן לשער שארך יותר מ"שבע השנים הטובות והרעות".
ואלה הצעדים השלטוניים שננקטו במצרים ביוזמת יוסף על פי התורה:

1.) העברת השלטון לראש הזרוע הביצועית
" ועתה יראה פרעה איש נבון וחכם וישיתהו על ארץ מצרים" (בראשית מ"א ל"ג) יוסף מתמנה למשנה המלך עם כל הסמכויות של פרעה.
"ויאמר פרעה אל יוסף ראה נתתיך על כל ארץ מצרים " (מ"א מ"א)
" ויסר פרעה את טבעתו מעל ידו ויתן אותה על יד יוסף" (מ"א מ"ב)

סמלי השלטון במצרים היו המטה הכפול בידיו וכיסוי הראש עם סמלי מצרים העליונה והתחתית. העברת הטבעת מסמל על כן את העברת השלטון המבצעת לידי יוסף. יוסף מקבל מינוי של ביצוע תכנית החרמת הדגן ואיכסונו בממגורות מלכותיות.
ולא רק לשם איזון בין שנות בצורת ושנות שפע. במצרים המושקית ע"י היאור אין שנות בצורת.

2.) הקמת מנגנון אכיפה
"יעשה פרעה ויפקד פקדים על הארץ וחימש את ארץ מצרים שבע שני השבע" (מ"א ל"ד)
הצעד הראשון של יוסף היה למנות פקחים חמושים , אשר יפקחו מטעמו, או מטעם השליט החדש, כי פרעה הפך ל"שליט-בובה".
ככל שניתן להבין מתוך תיאור המתרחש, פקחים אלה ביצעו בפועל את מדיניות השליט או השליטים החדשים. במקצתם, במקרה זה

5 אנשים נבחרים מתוך משפחות אחיו של יוסף שבאו לפני פרעה והתמנו לתפקידים בחצרו. (מ"ז ב') השערתי היא שהם היוו בהמשך את ראש המנגנון החדש שהשתלט על כלכלת מצרים, אולי באמצעות החימוש שניתן להם.

3.) איוש המנגנן באנשים נאמנים ליוסף
"ויבוא יוסף ויגד לפרעה ויאמר אבי ואחי צאנם ובקרם וכל עדר להם באו מארץ כנען והנה בארץ גושן." (מ"ז א')
נאמר : "...אנשי מקנה היו עבדיך מנעורינו ועד עתה גם אנחנו וגם אבותינו בעבור תשבו בארץ גושן כי תועבת מצרים כל רועי צאן". (מ"ו ל"ד)
נאמר : "ומקצה אחיו לקח חמישה אנשים ויציגם לפני פרעה"(מ"ז ב')

משני הפסוקים יחד ניתן להבין שרועי צאן או מקנה היו שנואים על המצרים והם לא סבלו אותם בקרבם, אלא באזור גושן שגבל בכנען ורק שם הורשו הפולשים החדשים להתישב. אבל מסתבר שבני ישראל קבלו בכל זאת את משרות הפקחים.

4.) השלמת השלב הראשון של התכנית, עדיין האוכלוסיה משתתפת בתהליך
"ויקבצו את כל האוכל השנים הטובות האלה ויצברו בר תחת יד פרעה אוכל בערים ושמרו" (מ"א' ל"ה)
"והיה האוכל לפקדון בארץ לשבע שני הרעב אשר תהיין בארץ מצרים ולא תכרת הארץ ברעב." (שם ל"ו') האוכל ש/ימש להזנת האוכלוסיה בשבע השנים הרעות.

5.) יוסף מקבל לאישה מצרית רמת מעלה
"ויקרא פרעה את שם יוסף צפנת פענח ויתן לו את בת אסנת בת פוטי פרע כוהן און לאישה ויצא יוסף על ארץ מצרים" (מ"ה)
שלוש קביעות בפסוק אחד: יוסף מקבל שם מצרי "צפנת פענח" - כנראה השם היה כצנינים בעיני המספר הקדום והוא משבש אותו .  בספרות הנוצרית הקדומה יש ליוסף שם YUYA.
הוא מקבל לאישה בת איש רם מעלה ,אבל לא אישה מבית פרעה עצמו.

6.) חלוקת מצרים לאזורי כפר ועיר
"... ויתן אוכל בערים אוכל שדה העיר אשר בסביבותיה נתן בתוכה." (מ"ח)
 לפנינו דיווח על צעדים אדמיניסטרטיביים שקבעו מחדש את גבולות הפנים של מצרים וגם התמנו פקחים חמושים לכפות אותם. בערים הורשו "למשוך מזון רק מתוך הכפרים שהקיפו אותם. כל יתר הכפרים היו חייבים להעביר את דגנם לממגורות ממלכתיות. זה היה הצעד הראשון. כי מיד כתוב : : ליוסף יולדו שני בנים בטרם בוא שנת הרעב....".( שם מ"ח נ')
בפרק זה יש גם הערה מענינת על הכשרים החשבוניים של המצרים הקדומים. כמות הדגן שיוסף השיג בדרך זו היה מספר אין סופי - או בלשון המקרא: "ויצבור יוסף בר כחול הים הרבה מאד עד כי חדל לספור כי אין מספר".(מ"ח מ"ט')

7.) אלוהים, בעל ושלחין
בשני הפסוקים הבאים אנחנו למדים על פי נבואת יוסף, שהיה רעב במצרים והוא התפשט גם אל ארץ כנען. יש להתפלא על סדר הדברים. למצרים היתה מערכת השקיה ענפה, שהעבירה את מי היאור אל השדות, כנען היתה ארץ עם חקלאות בעל, ללא השקיה. הדין נותן שהבצורת היתה צריכה להקדים את כנען למצרים.
"חקלאות בעל" הוא מושג שמי עתיק . האל בעל היה בכל הארצות המקיפות את ים התיכון האל ששלט בגשם, ברעמים ובברקים. התפילה אליו כאל עליון כנעני באה להבטיח את כמות המשקעים השנתית שהבטיחה יבול ואיפשרה חיים. סמליו של בעל או צאוס כפי שהוא נקרא ביוון, היו חצי הברק ותקיעת שופרות שחיקו את הרעמים. גם היום התוקע בשופר נקרא עדיין "בעל תוקע".
הכנענים בתקופה זו של ההיסטוריה לא רק היו בעלי עדרים והם פיתחו חקלאות באזורים השחונים סביב העמקים הפוריים. הם היו חסרי כל אמצעי להבטיח משקעים וצמיחת עשבי מרעה זולת הפניה ל"בעל" . גם חוקי המסוי של השמיים העתיקים, במידה שנוצרו דפוסים של שליט-מגן וה"עם" שלו, נקבעו מוקדם מאד בהיסטוריה והם קבעו שיש להפריש מעשר מכל יבולי הבעל ,לעומת אחוז נמוך יותר שבעלי קרקעות שפיתחו מתקני השקייה היו צריכים לשלם. (ראה רוברטזון סמית " הדת של השמיים" )

8.) בני יעקב/ישראל מקבלים קרקעות המדינה
בפרק מ"ז י"א אנחנו למדים על יישובם של בני יעקב בארץ גושן "ויושב יוסף את אביו ואת אחיו ויתן להם אחוזה בארץ מצרים במיטב הארץ בארץ רעמסס כאשר ציווה פרעה." פסוק י"ב אומר : ויכלכל יוסף את אביו ואת אחיו ואת כל בית אביו לחם לפי הטף". ומיד ממשיך בפסוק הבא :"ולחם אין בכל הארץ כי כבד הרעב מאד.....". כלומר יעקב ובני ביתו קבלו את כלכלתם ממחסני פרעה. הרי שליט מצרים הנוכחי, יוסף, נהיה עכשיו בעל הבית האמיתי במצרים והנפיק קודם כל את תכולת הממגורות לשבטו. זה מנהג עתיק וכל עמים הקדומים השלימו עם העובדה שלבני הבית והמקורבים לשליט יש זכויות יתר.

9.)העברת כל הרכוש של המצרים לידי "פרעה"
הצעד הבא של יוסף היה למכור לנזקקים בר תמורת תשלום בכסף. פסוק ט"ו : "וילקט יוסף את כל הכסף הנמצא בארץ מצרים ובארץ כנען בשבר שהם שוברים ויבא יוסף את הכסף בית פרעה." אני מניח שגם כנענים היו צריכים לשלם מחיר מופקע עבור הדגן ש"קנו" במצרים.

10.) החרמת כל המקנה לטובת "פרעה"
אבל הכסף נגמר גם במצרים וגם בכנען. ובאו אל יוסף לאמור: "...הבה לנו לחם למה נמות נגדך כי אפס הכסף " (מ"ז ט"ו) ותשובתו של יוסף בא מיידית, כמו בתכנית ערוכה מראש שלבים שלבים: "...הבו מקניכם ואתנה לכם במקניכם אם אפס הכסף" (מ"ז ט"ז) הנוסח יכול ללמד אותנו שמחיר הדגן היה מופקע , באותה המידה כמו התשלומים הנדרשו קודם בכסף.

11.) החרמת אדמות מצרים לטובת "פרעה"
בשנה הבאה, בשלב הבא, בא פסוק מאלף: (מ"ז י"ח') " ...לא נכחד מאדוני כי אם תם הכסף ומקנה הבהמה אל אדוני לא נשאר לפני אדוני בלתי אם גויתנו ואדמתנו". גם לשון מתרפסת וגם הצעה, "שלא ניתן לסרב לה!" והמקרא ממשיך לספר: "...קח אותנו ואת אדמתנו ונחיה אנחנו ואדמתנו עבדים לפרעה". יוסף מקבל את ההצעה ו"יקן יוסף את כל אדמת מצרים לפרעה כי מכרו המצרים איש שדהו כי חזקה עליהם הרעב ותהיה הארץ לפרעה" (מ"ז כ') אכן המצרים "מכרו" לפרעה את אדמותהם כי יוסף "הסכים לקנות" אותן. רק תנאי אחד השכילו הפלחים לכפות על פרעה. הבטחת זרעים לשנת הזרע הבא: (מ"ז י"ט) ".. תן זרע ונחיה ולא נמות והאדמה לא תשם" יוסף נענה לדרישה זו: (מ"ז כ"ז) " ויאמר יוסף אל העם הן קניתי אתכם היום ואת אדמתכם לפרעה הא-לכם זרע וזרעתם את האדמה."

12.)ריכוז כל האוכלוסיה בערים
" ואת העם העביר אתו לערים מקצה גבול מצרים עד קצהו"( מז" כ"א') איננו יודעים אם צעד זה ננקט אך ורק בגלל הבצורת או בגלל סיבות של שליטה על המונים שתלויים בשלטון למזונם. המצרים הפכו סופית לעבדים. מקודם הכפרים היו צריכים לכלכל את העיר ועכשיו הם הפכו לשכירי יום או עבדים בארצם הם. זהו תהליך מוכר לנו מן ההווה. במידה ואדמת הכפרים לא יכולה לפרנס את כל אוכלוסיה, זו זורמת אל הערים.

13.)מיסוי
יוסף ניצל את המצב שנוצר וכפה על מצרים משטר מסים שהוא כפול מהמקובל בעת העתיקה. המעשר שאנחנו לפי דין תורה חייבים להפריש מכל יבול היתה מכסת המיסוי המקובלת בכל המזרח התיכון העתיק. (רוברטזון) 20 אחוז הוא שיעור כפול ומנציח את הפלח כעבד לכל החיים.: "והיה בתבואות ונתתם חמישית לפרעה וארבע הידת יהיה לכם לזרע השדה ואכלתם ולאשר בביתיכם ולאכל לטף". (מ"ז כ"ד') אני מניח שההנמקה המשפטית למיסוי הגבוה שלפרעה מגיע מעשר כבעל השלטון והאחראי על המקדשים וגם עוד מעשר על היותו עכשיו בעל האדמות הישיר.( הידת היא מידה מצרית.)

14.) פטור ממיסים ומהחרמות למעמד הכוהנים
" רק אדמת הכוהנים לא קנה כי חוק לכוהנים מאת פרעה ואכלו את חוקם אשר נתן להם פרעה על כן לא מכרו את אדמתם." (מ"ז כ"ב) "חוקם" המקרה זה יש להבין כמכסה הבר שהוקצתה להם.
" רק אדמת הכוהנים לבדם לא היתה לפרעה". (מ"ז כ"ו')
במזרח העתיק תפקידי המלך העליון והכוהן הראשי היו קשורים זה לזה. לכן זה מתקבל על הדעת מאד שכך נהגו. ועד היום הזה יש ארצות , שבהן הכנסיה היתה חלק מן השלטון וקבלה זכויות יתר מרחיקות לכת בחוקי רכוש ומיסוי. אבל מענינת מאד הערתו של רש"' שגם אחרי תקופת יוסף, שבט לוי, שבטו של משה ואהרון, היה פטור מעבודת פרך במצרים.

15.) מות יעקב
" ויצו יוסף את עבדיו את הרופאים לחנוט את אביו ויחנטו הרופאים את ישראל." וימלאו לו ארבעים יום כי כו ימלאו ימי החנוטים ויבכו אותו מצרים שבעים יום." (בראשית נ ב- י"א) מנהגי קבורה ואבלות הם מן המנהגים היותר מוקפדים בכל מערכת דתית. מפליא הדבר שיעקב-ישראל מת וגופתו טופלה כמנהג המצרים, אבל של שבעים יום כולל ארבעים יום החניטה עצמה. רק מאוחר יותר ביקש יוסף רשות להביא את אביו לקבורה שניה במערת המכפלה בחברון, במערת הקבורה שרכש אברהם מאת עפרוני החיתי. פרעה לא רק התיר את העברת גופת יעקב לכנען, נוסף על כל בני ביתו של יוסף ובני ביתי אחיו ,גם משלחת רשמית של השלטון הצטרף למסע ההלוויה המלכותי. הנשים והילדים נשארו בארץ גושן. בגורן האטד בעבר הירדן ישבו שבעה. במצרים הוכרז אבל לאומי. בתום השבעה הוסע הארון לחברון ונטמן שם.

גם יוסף נפטר במצרים ונחנט שם והושם שם בארון. עצמותיו הגיעו מאוחר יותר אל ארץ כנען לא מסופר לנו איך הגיעו ארצה. חז"ל קבעו שבני ישראל לקחו איתם את ארון יוסף במסעם דרך המדבר לכנען.

יעקב לוי 
תל-אביב
דצמבר 2010