יום חמישי, 23 בדצמבר 2010

2 דקות על דמוקרטיה

2 דקות על דמוקרטיה






אתמול זימן לי המחשב שלי את המילה האנגלית : DEMOTE .

מה זה? אכן DEMOTION הוא ההפך מ PROMOTION . כלומר MOT פירושו לנוע או להניע.. מכאן שהמושג MOTION הוא התנועה ; סרט קלנוע הוא MOTIONPICTURE

PROMOTION הוא אכן קידום, קידום במקום עבודה או בדרגה צבאית.

DEMOTION הוא אכן תנועה לאחור, הורדה בדרגה. בתחום הסוציולוגיה DEMOTION היא תופעה חברתית לדחוק חלק מהאוכלוסיה אחורה במעמד ובזכויות.

המושג DEMOS “העם", נדבק בעת העתיקה לאותם האנשים שנמצאים אחורה וברמה חברתית נמוכה לעומת אנשים אחרים, שהם האריסטוקרטים.
מי הם אריסטוקרטים ? פשוט: KRATOS פירושו כוח או שלטון ARISTOS הם הטובים ביותר .אריסטרוקרטיה הוא שלטון הטובים ביותר. איך יודעים מיהו אריסטרוקרט? קל מאד , יש לא זקן יפה כיARISTATOS הוא אדם מזוקן. כנראה שלמיועדנו אריסטוטלס היה בעצמו בעל זקן יפה.
האם זה מובן מאליו ,כאין אקסיומה, שהדמוקרטיה היא צורת השלטון הטובה ביותר שקיימת ? לא ברור לחלוטין. כבר מימי הרומאים היה ידוע שאנשים ששייכים ל DEMOS מעדיפים סיפוק מיידי של צרכיהם, עוד יותר מאשר ה"טובים ביותר".הם מוותרים בקלות יחסית על זכויותיהם ולא ששים למלא את חובותיהם החברתיים והחוקיים. הם ראשית כל דורשים PANEM ET CIRCENSIS כלומר לחם ושעשועים. לכן הסכנה האורבת לדמוקרטיה הוא לא רק משלטון הרחוב אלא גם משלטון האספסוף. (אנשים שהם עוד דרגה חברתית נמוכה יותר.) מי שמכיר את נפילת האימפריה הרומאית האדירה, ידוע על מה מדובר.

כאשר בשלהי RENAISSANCE ניסו לברר באופן רציונלי איזה צורת שלטון היא הרצויה ביותר, החליטו הפילוסופים וחכמי צרפת של אז, שצורת השלטון הרצויה ביותר הוא שלטון של שליט נאור. (איפה לוקחים דבר כזה ?)
אבל למלך צרפת לאוי ה14. היתה תשובה. הוא הכריז על עצמו כמלך השמש. יש משהו נאור מזה ?

















ז'ורז' בנז'מין קלמנסו (1841 – 1929 )

ראש ממשלת צרפת בסוף המאה ה18 , ראש ממשלת צרפת בכל ימי מלחמת העולם הראשונה וחבר קרוב של הסופר ויקטור הוגו ושל הצייר קלוד מונה.



מתוך ספרו האחרון :דימוסטנס :

"פאסקאל, שחזה הכל מראש, הצביע לפנינו על העובדה, שגדולי העולם נעקרים מתוך עצמם על ידי הפעלת שלטון, כי זו לא מאפשרת להם הסתכלות עצמית, אולם הם נשארים אומללים ועלובים לאחר נפילתם, משום שאין עוד איש אשר ימנע אותם מחשוב על עצמם.
דמוקרטיה איננה דימגוגיה. אין פירושה של דמוקרטיה שוויון מתמיד ובלתי ניתן לשינוי של כל הפרטים. לוא היה כך, הרי היו קיימים רק שני פתרונות לבעית המדינה והממשלה : או אנרכיה פשוטה כמשמעה, או בחירתם של כל פקידי הממשל ע"י הגרלה. שיטה אחרונה זו היתה נהוגה באטונה. אולם יודעים אתם בדיוק כמוני , שלא היה זה אלא משחק לראווה. המושלים האמיתיים לא היו אותן הרשויות שנבחרו בעזרת הפור… לא , דימוקרטיה היא ביסודה אותו משטר שבו מושלים באנשים על ידי שכבות של עילית. מצאו את הדרך הטובה ביותר ליצירת עילית -- זו הבעיה היסודית של הדמוקרטיה. המשטר חייב להיות כזה , שניתן יהיה לשאב מכל שכבות האומה… הרחיבו את השכבות המשכילות של המעמדות העליונים; סננו אותם על ידי הרחבת השכבות המשכילות של המעמדות הנמוכים, כך שהמושלים יחזרו לנקודת המוצא שלהם, ויובילו בכיוון שהאומה בכללותה תהא מסוגלת לקבלו ולהוציאו לפועל… תהיה אשר תהיה צורת הממשל של המדינה – סופו תמיד שיכנס לתלמים של בירוקרטיה, אלא אם כן יעמדו בראשו אישים יוצא דופן. מה , למעשה חייב הגוף האדמיניסטרטיבי להיות ? מנגנון עצום להבטחת החירות. מנגנון , שיהיה בכוחו לאפשר לחירות להתפתח בהדרגה. להשיג צדק חברתי – מאחר וזו הנקודה אשר בה מתמזגים האינטרסים של כל האזרחים. "



יעקב לוי - בית שערים ‏2/3/00

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה