יום חמישי, 4 בנובמבר 2010

לאן נוסעת רכבת העמק 1

לאן נוסעת רכבת העמק ?




לפני חודש דפק הגורל בדלת חדרי, בדמות דוקטורנט לגיאוגרפיה , שביקש ממני לנסות לתרגם מסמך עתיק, כתוב בכתב יד בגרמנית עתיקה. הוא הוציא מגנזך המדינה את התוכנית לבנין הרכבת ההדג'זית ששלח המהנדס הראשי של הרככבת היינריך אוגוסט מייסנר-פשה הגרמני שעמד אז בראש הטכניון האימפריאלי באיסטנבול, ב 1880 בערך, לקונסול הגרמני בחיפה. מי שמתמצא יודע שרכבת העמק היא אחת השלוחות שלהרכבת הדג'זית שהובילה מאיסטמבול בטורקיה למכה בסעודיה.

מי שמטיל ספק בדברי צריך להטריח את עצמו לעיר התחתית בחיפה, ליד מוזיאון רכבת העמק עומד עדיין העמוד המקורי שהציבו בטורקים ביום חנוכת הרכבת בכיכר פייסל בכניסה לעיר התחתית.

מעשה התירגום קסם לי. הייתי קרוב לרכבת העמק כתושב העמק מ 1938. לא רק שנסענו בה לחיפה או לעין חרוד, העמק הוא שטח עצום ועדיין לא נכבוש בכבישים, בעזרת השם. לקיבוץ שלי היו שם שדות ב"וריקאני" משבצת קרקע ארוכה כ2.5 ק"מ שבה גידלנו תירס. גידול אקסטנסיבי שדרש מעט עבודה אלא בימי הקציר. הקיץ לוהט, השמש קופחת. לבשנו שק-קטיפה עבור הקלחים של התירס, שאותם היינו צריכים לקרע בכוח מהגבעול היבש, שעליו היו חדים וחתכו את בשרינו. בשנה טובה היתה מכסת העבודה השורה הארוכה הזו ליום עבודה. לא ראינו דבר בגלל הצמחיה ורק לפי שריקות הקטר ידענו בערך מה השעה.

עם רכבת העמק עשינו את הטיולים שלנו וזכור לי שבשנת 1939 נסענו עם הרכבת לצמח, היום ע"י קיבוץ דגניה העלינו ברגל הנהר הירמוק עד אל חמה, שעדין לא היתה בידי ישראל. משם המשכנו דרך אחד מגשרי הרכבת מעל לירמוק עד לגדה הסורית. בגדה הצפונית של של הירמוק היו מערות בהן מפלי מים חמים, המשך לתופעת הטבע שמזינה את מעיינות אל-חמה של היום.

רכבת העמק ממשיכה לנסוע גם היום. מי שיודע צרפתית מוזמן להכנס באינטרנט ולשאל " רכבת הדג'ז " ויקבל לוח זמנים ולוח מחירים מדמשק לאל-חמה. לפי הנחתי הרכבת מגיעה מדראעה שבסוריה אל סוף הקטע שנשאר עד היום בידי סוריה.

התפקיד של רכבת ההדג'זית בהיסטוריה שלנו הוא כביר. כאשר עוסקים ברכבת העמק עוסקים בנוסטלגיה נחמדה.

היה מאבק אימפראלי על המרחב השמי בין בריטניה הגדולה ובין גרמניה. הבריטים שלטו במצרים והגנו על תעלת הסואץ. הגרמנים ניסו למצוא מדרך רגל במזרח התיכון באמצעות הרכבת הזו.

במלחמת העולם השניה הבריטים באמצעות מיודעינו: לורנס איש ערב: LAWRENCE T.E. ניסו להמריד את הערבים נגד הטורקים והאמצעי העיקרי במהלך האסטרטיגי הזה היו ההתקפות על הרכבת ההדגזית.



נסיתי לשכנע את עירית עפולה לכלול את המבצעים הצבאים האלה בספר היובל שלה ולא הצלחתי לשכנע אותה. אני מצרף כאן תצלום משנות מלחמת העולם הראשונה של עפולה, רכבת עמק ומחנות הצבא הגרמנייים סביבה.









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה